- אהוד שם טוב
- 23 בספט׳
- זמן קריאה 5 דקות
עודכן: 25 בספט׳
סוף שנה כנקודת זינוק
במרחב העסקי וגם במגזר החברתי, סוף שנה נתפס לעיתים כתקופה של סיכומים, דוחות וסגירת קצוות. אך עבור הנהלות בעמותות ובארגונים חברתיים, זהו למעשה חלון הזדמנות אסטרטגי: נקודת עצירה שמאפשרת לא רק להביט לאחור, אלא בעיקר לנסח את הצעד הבא קדימה. מי שמנהל תהליך מסודר בחודשים אוקטובר-דצמבר, נכנס לשנה החדשה עם בהירות, ביטחון ותנופה.
המאמר שלפניכם מציע מתווה של רצף הפעולות שהנהלות בארגונים חברתיים נדרשות לבצע לקראת השנה הבאה - משלב סגירת השנה הנוכחית ועד לבניית תוכנית עבודה ותקציב חדשים.
1. סגירת השנה הנוכחית
בשלב הראשון, הארגון נדרש לסכם בצורה מסודרת את ביצועי השנה החולפת. זהו שלב שמספק לא רק תמונת מצב, אלא גם תובנות קריטיות להמשך:

בדיקת עמידה ביעדים: אילו מטרות הוגדרו בתחילת השנה, ומה הושג בפועל? חשוב לא להסתפק ב"סימון וי", אלא לזהות דפוסים - היכן הייתה הצלחה, מה לא עבד, ואילו משאבים בוזבזו. נכון, השנה עוד לא הסתיימה ואין מדובר בבדיקה האחרונה שתעשו, אבל מדובר בהערכה די מדויקת של המצב, גם אם עוד לא הגענו לסוף דצמבר.
סקירת תקציב מול ביצוע: לא רק ההפרש בין התקציב המתוכנן לביצוע בפועל (שזה ראוי לעשות אחת לחודש-חודשיים באופן שוטף), אלא גם ניתוח מגמות. לדוגמה: האם ההוצאות על טכנולוגיה גדלו מעבר לצפוי? האם ההכנסות מתרומות לא צבועות ירדו? ניתוח כזה מספק בסיס ריאלי יותר לתקציב הבא.
שיחות הערכה אישיות עם עובדים ומתנדבים: זהו כלי אסטרטגי ראשון במעלה. שיחה אישית מאפשרת לאסוף תובנות על מה שעבד, מה היו החסמים, ואיפה העובדים והצוות הניהולי מרגישים צורך בחיזוק. תובנות אלו הופכות לחומר גלם חיוני בבניית תוכנית העבודה החדשה. מעבר לכך, עצם קיום השיחה מעביר מסר של הקשבה והכרה. אגב, מומלץ ליצור לכל אחת ואחד מהעובדים מרחב לתיעוד ההישגים האישיים באופן שוטף (אפילו ברמה שבועית), כך ניתן להגיע לשיחת ההערכה מוכנים ובשלים יותר. שיחת ההערכה אינה מתמקדת רק בעובד.ת אלא גם בהערכה של המנהל.ת הישיר.ה והארגון בכלל.
הכרת תודה והוקרה: סוף השנה היא הזדמנות לומר תודה – לצוות, למתנדבים, לשותפים ולתורמים. מחוות הוקרה מייצרות מחויבות מחודשת לשנה הבאה.
2. בניית תוכנית עבודה לשנה הבאה
לאחר סגירת השנה, עוברים לבניית תוכנית העבודה החדשה.
עדכון חזון ויעדים אסטרטגיים: האם כיוון הפעולה עדיין רלוונטי? האם השינויים החברתיים, הפוליטיים או הטכנולוגיים דורשים התאמות?
תרגום היעדים האסטרטגיים ליעדים אופרטיביים: יש להגדיר מטרות ברורות לכל תחום - משאבי אנוש, פיתוח משאבים, פעילות תוכן או שירות.
הערכות סיכונים: לזהות מראש אילו תרחישים עלולים לפגוע בארגון - ירידה במימון ממשלתי, שינויי רגולציה, המשך / החרפה של מצב המלחמה והמשבר הפוליטי, לחצים בינלאומיים ולנסח מנגנוני תגובה.
שיחות ההערכה מהשלב הקודם מהוות כאן עוגן: הן מאפשרות לבנות תוכנית שמבוססת לא רק על חזון ההנהלה, אלא גם על המציאות בשטח.
הנה סוכן AI לסיוע בבניית תוכנית עבודה, אותו יצרתי במיוחד למנהלות ומנהלי ארגונים חברתיים.
3. בניית תקציב ארגוני
תקציב איננו מסמך כספי בלבד. הוא תרגום של סדרי העדיפויות של הארגון.
התמקדות בהוצאות השכר: בארגונים חברתיים, הוצאה זו מהווה לרוב את המרכיב המרכזי בתקציב. חשוב לשלב כאן שיח גלוי על תוספות שכר בהתאם לעמידה ביעדים ולתרומה בפועל (ולכן את שיחות ההערכה עשינו חודש לפני). זהו לא רק עניין של תגמול, אלא של בניית מוטיבציה ושימור עובדים. יש לזכור שתחלופת עובדים היא הוצאה מאוד גדולה הכוללת תקופת חפיפה (משכורת כפולה לאותו תקן) ותקופת התאקלמות שבה היעילות של העובדת החדשה נמוכה יותר. שימור עובדים אינו רק תגמול כספי, אלא תחושה שסופרים אותם, מקשיבים לדעותיהם, ליוזמות שהם מציעים וכמובן משקיעים בהכשרות, התפתחות מקצועית וניוד בתוך הארגון.
חיבור התקציב ליעדים: כל סעיף תקציבי צריך להיות מקושר ליעד ברור. גישה זו, המכונה "תקציב מבוסס תוצאות", מונעת הוצאות שאינן מקדמות את הארגון.
תרחישים: רצוי לבנות לפחות שלושה – שמרני, ריאלי ואופטימי. כך ניתן להתמודד עם שינויים במימון או בהכנסות לא צפויות.
שווי ערך של מתנדבים ופרו-בונו: לצד התקציב הכספי, חשוב להציג גם את ההכנסות הלא-כספיות. עבודת מתנדבים ושירותי פרו-בונו הם משאב כלכלי לכל דבר. רישום מסודר שלהם מראה את עוצמת הקהילה שסביב הארגון, את רמת המחויבות של השותפים, ואת הערך המוסף שהארגון מייצר מעבר לכסף. תורמים וקרנות רואים בכך עדות לחוסן ארגוני וליכולת לגייס משאבים מגוונים ולכן זה חלק בלתי נפרד מהתקציב הארגוני ומהתקציב שנציג לכל קרן או פרטנר.
4. הון אנושי ותרבות ארגונית
העובדים והמתנדבים הם הלב הפועם של כל ארגון חברתי.
תוכנית הדרכה ופיתוח עובדים: התובנות משיחות ההערכה צריכות להפוך לתוכנית הכשרה מסודרת. כך הארגון מפתח כישורים שחסרים לו כדי לעמוד ביעדים החדשים. אין ספק שהדרכה כוללת של צוות העובדים והמתנדבים בכלי בינה מלאכותית (AI) חייבת להיות מרכיב מרכזי בשנה הקרובה, אם טרם התחלתם בכך.
שימור ידע ארגוני: תחלופת עובדים בחלק מהארגונים היא תופעה שכיחה ויש לשאוף לצמצמה. בכל מקרה, יש לזהות תפקידים קריטיים ולבנות מנגנוני שימור ידע, כך שהארגון לא ייפגע במקרה של עזיבה. לדוגמה הטמעה של מערכת מאנדיי או מערכת ניהול אחרת, כולל יצירת תרבות ארגונית מתעדת, היא פתרון הולם לנושא.
תרבות ארגונית: סוף השנה הוא זמן טוב לחזק ערכים ונורמות - שקיפות, שיתוף פעולה, חדשנות ותיעוד. ערכים אלו הופכים את הצוות למגובש יותר ומחויב יותר.
5. פיתוח משאבים
שום תוכנית עבודה ותקציב לא יהיו שלמים בלי התייחסות לשאלה "מאיפה מגיע הכסף".
סקירת מקורות המימון הקיימים: מי תרם השנה? מי פחת? היכן יש פוטנציאל לצמיחה?
בחינת האיתנות הפיננסית: מה הגיוון במקורות ההכנסה (קרנות, הקצבות ממשלתיות, תמיכות ממשלתיות מישראל ומחו"ל, עסקים, תורמים פרטיים, קמפיין מימון המונים), מה המשקל של כל סוג מקור בתמהיל התקציבי איזה סיכון ייווצר אם המימון של מקור מסוים יפסק.
בניית תוכנית גיוס משאבים לשנה הבאה: לכל קרן או שותף יש להגדיר יעד, לוחות זמנים ואחריות. יש לבחון יצירה של פעילויות מניבות הכנסה ויצירת אסטרטגיה להגדלתן.
קהילת מתנדבים ופרו-בונו: לא רק כסף, אלא גם ערך קהילתי. ארגון שיודע להציג את רוחב ומעורבות הקהילה שסביבו, משדר עוצמה ויכולת השפעה.
6. חדשנות ותהליכים
כדי להצליח לאורך זמן, הארגון חייב לחדש ולשפר את תהליכי העבודה שלו.
שיפור workflows: לזהות צווארי בקבוק ולבנות תהליכים יעילים יותר. כאן ניתן להיעזר במערכות טכנולוגיות כמו Monday CRM, שמאפשרות לנהל פרויקטים, משימות ותקשורת פנימית בצורה שקופה ומסודרת.
מדידה והערכה: כבר בתחילת השנה ובמסגרת תוכנית העבודה יש להגדיר מה יימדד, באיזו תדירות, ואיך התוצאות ינותחו. כך ניתן להתכוונן מחדש במהלך השנה במקום לגלות טעויות מאוחר מדי.
פיילוטים לחדשנות: לבחור תחום אחד לפחות שבו מיישמים חידוש - טכנולוגי, תוכני או ניהולי - ולבחון את ההשפעה. לדוגמה לשלב הטמעה של בינה מלאכותית כחלק מהפעילות המהותית של הארגון.
ניהול מידע בדגש על אבטחה ופרטיות: יש להקדיש את מלוא תשומת הלב לתהליכי ניהול המידע בארגון, שמירת המידע ובחינת מה נגיש למי והיכן המידע נשמר. לאור תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות, נושא זה הוא חובה שיש לקחת אותה בחשבון, להיערך אליה ולתקצב אותה.
מסקנה אסטרטגית
סוף השנה איננו סוף - הוא התחלה. ארגונים שמסכמים נכון את השנה, בונים תוכנית עבודה מבוססת מציאות, מגבשים תקציב שקוף ומדויק, ומשקיעים בהון האנושי ובקהילה שסביבם - נכנסים לשנה הבאה עם יתרון ברור.
הצעה - רצף פעולות סוף שנה לקראת השנה הבאה
חודש | שבוע | פעולות מרכזיות | תוצרים נדרשים |
אוקטובר | שבוע 1-2 | בחינה מסכמת של תוכנית העבודה, בדיקת עמידה ביעדים, ניתוח תקציב מול ביצוע בפועל, וריכוז נתונים מכלל המחלקות | דו"ח ביצוע תוכנית עבודה, דו"ח תקציב מול ביצוע |
שבוע 3-4 | שיחות הערכה אישיות, זיהוי צרכים להדרכה, מיפוי סיכונים | סיכום שיחות הערכה, רשימת פערי כישורים, מסמך הערכת סיכונים | |
נובמבר | שבוע 1-2 | גיבוש יעד אסטרטגי, קביעת מטרות אופרטיביות, טיוטת תקציב ראשונה | טיוטת תוכנית עבודה, טיוטת תקציב גרסה 1 |
שבוע 3-4 | דיון הנהלה/ועד, בניית תרחישים, זיהוי מקורות מימון חדשים | תוכנית עבודה מעודכנת, שלושה תרחישי תקציב, טיוטת תוכנית גיוס משאבים | |
דצמבר | שבוע 1-2 | סגירת תקציב, בניית KPIs, תוכנית הדרכה | תקציב מאושר, מסמך KPIs, תוכנית הדרכה לצוות |
שבוע 3-4 | מפגש סיכום שנה, מכתבי תודה, השקה פנימית של התוכנית והתקציב | אירוע סיכום שנה, מכתבי תודה רשמיים, מצגת תוכנית שנתית |
קריאה לפעולה
מנהלות ומנהלי עמותות יודעים שסוף שנה הוא זמן קריטי לקבלת החלטות. כדי להפוך את התהליך לסדור, יעיל ומדויק, ניתן להיעזר בליווי מקצועי: בניית תוכנית עבודה, תכנון תקציב, שיחות הערכה, והטמעה טכנולוגית של כל אלו במערכת מאנדיי (Monday CRM), שתאפשר לארגון לעבוד בצורה חכמה, שקופה ויעילה.
הנהלה שמעוניינת לייצר קפיצת מדרגה אמיתית - זה הזמן לתאם איתי פגישה.



