top of page
שינוי מחושב לוגו

לא רק לעשות טוב - אלא לדעת כמה טוב עשינו

אולי יעניין אותך גם...

בינה מלאכותית במגזר החברתי: מדריך מעשי לפריצת דרך והשפעה

בינה מלאכותית במגזר החברתי: מדריך מעשי לפריצת דרך והשפעה

מדריך חדשני שמשלב תובנות אסטרטגיות עם אפליקציה וכלים אינטראקטיביים למנהלי ארגונים חברתיים: כך תוכלו לרתום את כוחה של הבינה המלאכותית להגדלת האימפקט ולייעול הפעילות....

סוף שנה בארגון חברתי - איך להתכונן נכון לשנה הבאה

סוף שנה בארגון חברתי - איך להתכונן נכון לשנה הבאה

סוף שנה הוא לא רק זמן לסיכומים, אלא הזדמנות אסטרטגית לארגונים חברתיים. מדריך פרקטי להנהלות: סגירת שנה, תוכנית עבודה, תקציב, פיתוח עובדים וגיוס משאבים....

מבט למחר: כשחדשנות פוגשת את המגזר החברתי

מבט למחר: כשחדשנות פוגשת את המגזר החברתי

עמותות רבות שקועות במעגל בלתי נגמר של כיבוי שרפות יומיומיות. המנכ״ל מתזז.ת מבקשת תרומה אחת לשנייה, מנסה לשמור על הארגון בחיים. אבל בין אימייל דחוף לשיחת טלפון לחוצה, העולם נע בקצב מסחרר: בינה מלאכותית...

  • תמונת הסופר/ת: אהוד שם טוב
    אהוד שם טוב
  • 24 בספט׳
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 26 בספט׳

נכתב בהשראת דו"ח האימפקט 2023-2025 של קבוצת SFI: על מדידה, תוצאה, וחדשנות במגזר החברתי.


במציאות הישראלית של השנים האחרונות ועוד יותר מאז השבעה באוקטובר, קשה יותר מתמיד לנהל ארגון חברתי. הצרכים מתעצמים, המשאבים מתכווצים, והציפייה להוכיח אפקטיביות הופכת מכלי ניהולי - לכלי הישרדותי.

דו"ח האימפקט החדש של קבוצת SFI לשנים 2023-2025, שנכתב בעיצומם של זעזועים חברתיים עמוקים, מציע הרבה יותר מסיכום פעילות. הוא מספק מצפן אסטרטגי לכל ארגון שחולם לעשות פריצת דרך - לא רק לשרוד, אלא לשנות באמת.


הנתונים, המודלים והלקחים המוצגים בו הם הזדמנות עבור כל מנהל.ת ומנכ"ל.ית בעמותה לעצור לרגע ולשאול: האם אנחנו פועלים בצורה שמביאה תוצאה מדידה?


תובנה 1: הבעיות החברתיות עולות לכולנו ביוקר - הרבה יותר ממה שנדמה לנו

הדו"ח של SFI כולל ניתוחים כלכליים שממחישים בעוצמה כמה יקר לנו כחברה לא לטפל בבעיות החברתיות בעומק:

  • העלות הכוללת למשק מ-PTSD (פוסט טראומה) בעקבות אירועי אוקטובר והמלחמה: 197 מיליארד ש"ח בחמש שנים - כמעט כמו כל תוספת התקציב למשרד הביטחון.

  • העלות למשק עבור אישה שורדת אלימות בזוגיות: בין 730 אלף ל־1.5 מיליון ש"ח. אם הרצח מתרחש - העלות מזנקת ל-13.7 עד 16.2 מיליון ש"ח לנרצחת.


המסר כאן עמוק: כשאנחנו יודעים למדוד כמה עולה לנו לא לטפל, אנחנו יכולים להצדיק השקעות בפתרונות לא רק מוסרית - אלא גם כלכלית.


סרטון שנוצר באמצעות AI ומבוסס על הדוח של SFI

תובנה 2: לא מוכרים שעות - מקבלים תשלום על תוצאה

הגישה של Pay for Success (תשלום מותנה בתוצאה), היא עמוד תווך בפעילות של קבוצת SFI. מדובר במודל שבו המימון ניתן רק אם הושגה תוצאה חברתית מוגדרת מראש. כלומר - אין תשלום על מאמץ, רק על שינוי.

והתוצאות מרשימות:

  • "זינוק להשכלה גבוהה": ירידה של 45% בנשירה בקרב סטודנטים למדעי המחשב, 490 בוגרים שסיימו תואר - עם תרומה מצטברת מוערכת למשק של 791 מיליון ש"ח.

  • "גשר לנפש": צמצום של 52% במספר האשפוזים הפסיכיאטריים בקרב משתתפי התוכנית. החיסכון הצפוי למשק בעשור - 1.3 מיליארד ש"ח.

  • פרויקט "מומנטום" ברהט: עלייה של 80% במספר הניגשים לבגרות 4-5 יחידות מתמטיקה, תשואה של 10.4% למשקיעים, והתרחבות למיזם הלאומי "מומנטום+" עם השקעה של 42 מיליון ש"ח.


המסר ברור: כשמודדים, מתקדמים. וכשמתקדמים, גם המדינה והפילנתרופיה משתכנעות להשקיע.


תובנה 3: תשתית דאטה בשגרה = חוסן בזמן חירום

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, SFI קיבלו 63 פניות דחופות לעזרה בניהול נתונים מ-31 רשויות מקומיות, 24 עמותות ו-8 יוזמות פרטיות. הסיוע כלל:

  • מיפוי צרכים של ילדים מפונים

  • חיבור מסדי נתונים לקבלת תמונת מצב עדכנית

  • פיתוח כלים לקבלת החלטות בשעת חירום

למעלה מ־100 רשויות קיבלו ליווי להטמעת מערכות דאטה מתקדמות, כמו "שיבולת" ו"אמו״ן", בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי.

"תשתיות נתונים שנבנות בשגרה מהוות בסיס קריטי לפעולה בחירום" (מתוך הדו"ח)

תובנה 4: מדידה היא לא רק ניהול, היא מפתח לגיוס משאבים

הדו"ח מתאר מגמה הולכת ומתרחבת: ככל שעולה היכולת של עמותות להציג השפעה מדידה - כך גדלה הגישה שלהן למשאבים.

כך למשל, 230 עמותות מחזיקות היום ב"תו מידות", המסמן אפקטיביות מוכחת. יחד הן מנהלות מחזור תקציבי מצטבר של 7.9 מיליארד ש"ח. פלטפורמות כמו "עיגול לטובה" מחייבות עמידה בתקן הזה - ודרכן הוזרמו כבר 150 מיליון ש"ח לעמותות.

אפקטיביות היא כבר מזמן לא רק ערך - היא מטבע עובר לסוחר.

אז מה אפשר ללמוד מזה?

הדו"ח של SFI מציע הצצה לעתיד שבו:

  • עמותות נמדדות לפי ההשפעה שלהן, לא לפי מספר הסדנאות

  • תורמים בוחנים את ההחזר החברתי על ההשקעה שלהם

  • ומנהלים חברתיים הופכים למובילי חדשנות אסטרטגית עם דאטה ביד


והעתיד הזה כבר כאן. השאלה היא לא אם ניכנס אליו - אלא מתי ואיך.


לסיום - הצעה לפעולה:

🔎 פתחו את דוח הפעילות האחרון שלכם.

✍ חפשו מקום שבו כתבתם: "הפעלנו", "קיימנו", "השתתפו"...

❗ שאלו: מה השתנה בעקבות זה? האם אנחנו יודעים למדוד את זה?


אם התשובה היא "עוד לא" - אולי הגיע הזמן לדבר על מדידה, תוצאה, ואימפקט.

ואולי הדו"ח של קבוצת SFI הוא ההשראה שהייתם צריכים כדי לעשות את הצעד הראשון.


להצטרפות לקבוצת הווטסאפ השקטה

ניהול דיגיטלי בארגונים חברתיים

bottom of page